När matkassen slog igenom på riktigt så poppade matföretag upp som svampar ur jorden – det var Linas Matkasse, Lisas matkasse, Helenas Matkasse, MatKomfort, Pernillas matkasse – och allt däremellan. Först med idén var Middagsfrid. Dessa tjänster erbjöd en bekväm lösning med recept och färska råvaror till konkurrenskraftiga priser, vilket gjorde vardagen enklare för många.
Konceptet har utvecklats över tid; kunderna kan nu anpassa sina matkassar genom att lägga till produkter, ändra recept eller välja alternativ som är glutenfria, mjölkfria eller LCHF-vänliga (och ett 10-tal andra variationer). Men hur står sig detta koncept idag jämfört med för nästan 20 år sedan när Middagsfrid först lanserade idén? Svaret är att det är minst lika populärt idag, om inte mer!
Idag har över 30% av de svenska familjerna en prenumeration på matkasse, en siffra som stadigt ökar. Trots ekonomiska utmaningar som finanskrisen 2008 och coronapandemin har efterfrågan på matkassar inte minskat – tvärtom har de visat sig vara en ekonomiskt smart lösning som minskar både matsvinn och kostnader, samt det viktigaste under coronapandemin – att minska kontakten med andra människor.
Vem väljer matkassen? En demografisk dykning i Sveriges middagsvanor
Dock har vår egna research upptäckt att det främst är kvinnor, 18-35 år (information insamlad av Google Analytics) som gärna testar på och beställer nya kassar, letar efter recept och tar emot middagstips. När man tänker efter lite så kanske det inte är så konstigt att det är just yngre kvinnor som tack vare deras livsstil har om tid pga allt som måste hinnas med, som jobb, skola, träning, sociala tillställningar som fester och event, samt det som verkar vara viktigast – hur man framstår i sociala medier. Vem vill inte imponera på sina följare med snygga instagram-bilder på vackra maträtter? Denna slutsats baserar vi på vilka sorts bilder som laddas upp på bl.a. instagram och TikTok och är populära bland unga idag.
Förutom unga kvinnor är det främst barnfamiljer som prenumererar på matkassar. Dessa familjer står inför tidsutmaningar av en annan art – att jonglera föräldraskap och arbete samtidigt som de möter behoven hos kanske matkräsna barn är inte enkelt. Därför inkluderar nästan alla leverantörer vi undersökt matkassar som är anpassade för barnfamiljer – utan fisk, allergianpassat, med extra milda smaker och mer.
Framtiden för matkasseindustrin
Teknologiska innovationer inom matkasseindustrin visar inga tecken på att avta. Med framsteg inom AI och appbaserade tjänster som hjälper till att personligt anpassa matkassar blir det allt enklare för konsumenterna att få måltider som passar deras smak och behov. Idag är många såser och tillbehör förberedda i förväg för att göra matlagningen ännu enklare. Framtiden ser ljus ut, och det verkar som att matkassar kommer att fortsätta vara en integrerad del av många människors livsstil.
Bli först med att kommentera