Bästa sovställningen vid ryggskott

Bästa sovställningen vid ryggskott

Bästa sovställningen vid ryggskott – Ryggskott och andra typer av ryggsmärtor är ett vanligt och jobbigt problem som drabbar de flesta minst en gång i livet. Smärtan kan vara jobbig och det kan vara svårt för många att kunna röra sig så som man brukar. Vad är då den bästa sovställningen vid ryggskott och hur kan du lindra smärtan?

Hur kan din sovställning lindra smärtan?

Många tycker att det kan vara skönt att lägga en kudde under svanken eller mellan benen när man ska sova med ryggskott. Du kan även lägga upp benen på en pall eller liknande när du ligger ner för att lindra smärtan.

För att inte anstränga ryggen eller nacken när du sover så kan du försöka undvika att sova på mage eftersom när du sover på mage så vrider du nacken i en onaturlig position som kan skapa spänningar i nackmuskulaturen och även stelhet i leder.

För att kunna hitta den optimala sovställningen som passar dig och din kropp så finns det en del saker att tänka på. Din kudde är ett viktigt stöd för nacken så kroppen inte sjunker ihop under natten. Madrassen du har är även avgörande, det är viktigt att välja en som passar dig och din kropp. Ju tyngre du är desto hårdare madrass kan behövas.

Obehaglig spänning och jobbig smärta kommer dock inte att försvinna så fort du köper en ny kudde eller madrass, det är inte lösningen. Om du känner att smärtan hindrar din vardag så kan det vara bra att undersöka dina besvär hos en läkare. Du kan gå till en kiropraktor eller underhålla ryggen med regelbunden massage.

Vad är ryggskott?

Ryggskott kan överraska dig med en stark och plötslig smärta, oftast i nedre delen av ryggen. Ryggskott beror på nedsatt rörelse mellan två eller flera kotor. Det är vanligt att ryggskott kommer helt plötsligt, vid en rörelse när du till exempel lyfter något tungt eller vrider ryggen på ett annorlunda sätt. Man vet inte alltid helt exakt vad det är som orsakar smärtan, men i många fall beror det på en muskelsträckning. Smärtan som uppstår sitter oftast i lederna, musklerna, ledbanden eller i diskarna. Ett annat symtom på ryggskott kan vara stelhet, vilket kan variera stort från person till person.

Hur blir man av med ryggskott?

Något som är otroligt viktigt att göra när du har ryggskott är att hålla dig i rörelse så du fortfarande behåller styrkan i musklerna och ser till att blodcirkulationen håller igång. När du ligger ner så sätter du kroppen i ett orörligt tillstånd vilket varken dämpar stelheten, lindrar eller påskyndar läkningen. Det är även väldigt viktigt att undersöka vad som orsakat ryggskottet från första början så du kan minska risken från att det händer igen. Obehandlade ryggskott kan öka risken för att få återfall och det kan också leda till andra problem såsom diskbråck eller andra kroniska sjukdomar.

Ryggskott går ofta över av sig själv men att gå runt med den eländiga smärtan kan vara jobbigt. För dig som har ryggskott just nu och helst bara vill bli av med smärtan så kommer några tips till dig här nedan som kan underlätta situationen och förhoppningsvis göra så det känns bättre.

  • Ligg på rygg och tippa knäna i sidled så långt smärtan tillåter. Du kan testa att tippa knäna med fötterna om det inte blir för smärtsamt.
  • Ligg på rygg och dra knäna emot bröstet med händerna i knävecken.
  • Ligg på rygg och placera händerna i svanken och ländryggen emot händerna för att mjuka upp.
  • Placera händerna på höfterna och försök ta upp en höft i taget upp mot armhålan.
  • Böj knäna och ta tag i insidan av smalbenen och sära på knäna. Testa andas ut och sära lite till. Försök gärna att hålla positionen under flera minuter medans du andas lugnt och djupt.