Lifehacks: Kom ihåg saker bättre

Kom ihåg saker bättre

Kom ihåg saker bättre – Pluggar du mot en tenta eller bara har en viktig presentation på jobbet? Stress, dåligt med sömn och andra jobbiga situationer kan påverka vårt minne till det sämre och det finns tyvärr ingen snabb lösning.

Att förbättra minnet är någonting man själv måste jobba på, precis som med mycket andra färdigheter man har. Men här har vi samlat ihop en del tips som kan hjälpa dig i framtida situationer.

Sömn och motion

Som vi alla vet är det hjärnan som styr det mesta i kroppen, likaså minnet. Därför är det viktigt att vi ger hjärnan ordentligt med sömn för att återhämta sig. För lite sömn under en längre tid försämrar minnet och ökar även risken för Alzheimers sjukdom.

Detta i sin tur gör det svårare att lära sig nya saker och komma ihåg det vi lärt oss. Hjärnan kan ses som en dator med ett nätverk, och att ha starka kopplingar hänger ihop med att ha ett bra minne. När vi tränar bildas fler kopplingar och de förbindelser som redan finns blir starkare. Så genom att röra på oss dagligen och inte slarva med sömnen gör att vi kan komma ihåg saker bättre.

Repetition och intresse

Hur väl vi lyckas med att komma ihåg någonting beror vår inlärningskapacitet och motivation, men också hur ofta vi repeterar det inlärda. Det finns även ett samband kring inlärandet och vårt intresse för något. När vi är intresserade av någonting ökar vår uppmärksamhet och minnet får “förtur” till att bli ihågkommen till skillnad från något mindre kul som vi gjort, till exempel den vardagliga bilresan till jobbet.

Association

Det effektivaste sättet att komma ihåg saker under en längre tid är att lära sig att minnas med hjälp av associationer. Exempel på detta är att många anser att Italien ser ut som en stövel och är därför lätt att komma ihåg. Man kan göra så med nästan vad som helst, men det är viktigt att basera det på dina egna associationer – det är trots allt du som ska komma ihåg det.

Ett annat exempel är siffror. En siffersekvens på 6-8 siffor kan man dela upp i antingen sektioner om 2 eller 4. Varje sektion kan sedan associeras till någonting familjärt. Säg att du ska komma ihåg siffran 176, du kanske hade en vän som bodde på det numret, eller så hade ni en bil med just det registreringsnumret.

Placera saker i ett rum

Att försöka komma ihåg stora mängder med information kan vara en aning skrämmande. Är det till en presentation på jobbet eller i skolan vill man absolut inte glömma någonting viktigt. Då kan man använda sig den här tekniken.

Framför dig ser du ett rum, din lägenhet eller en annan bekant plats. Du kan då dela upp informationen du ska komma ihåg och sen placera ut den på olika platser i rummet eller lägenheten för att sedan gå tillbaka i tanken och leta efter informationen.

Bildberättelser

Det finns en annan effektiv metod för att komma ihåg saker bättre. Det är att man tar sin viktiga information och skapar en berättelse utav det, helst detaljerad. Låt oss säga att du ska komma ihåg tre svenska städer – Karlskrona, Kristianstad och Malmö.

Då kan bildberättelsen se ut såhär: Karl var en kung och på huvudet hade han en krona, hans vän Kristian bodde i en storstad. I närheten av staden fanns en ö där man bröt malm för export. Vill man göra det lite roligare kan man försöka komma på en ramsa istället till en bekant melodi.

Magnesium som kosttillskott

Skulle inte de övriga tipsen fungera är det kanske dags att testa något annorlunda. Magnesium har visat sig förbättra den mentala förmågan. Den hjälper till att stärka synaptiska nervänder som ansvarar för att överföra minne, data och information.  

Magnesium kan även förbättra inlärningsförmågan då det blir lättare för nervcellerna i hjärnan att kommunicera med varandra. En kombination av alla dessa sätt kan definitivt leda till att du kommer ihåg saker bättre. Testa själv!