7 tips för att somna lättare och snabbare!

7 tips för att somna lättare och snabbare

7 tips för att somna – Att ligga vaken och inte kunna sova är otroligt jobbigt, tankarna kan snurra runt på grund av bland annat stress eller oro, eller så är man helt enkelt bara för pigg för att kunna somna.

Det finns en hel del olika metoder du kan testa på om du har svårt att somna och som förhoppningsvis kan hjälpa dig. Här nedan kommer flera tips på vad du kan göra om du har svårt för att somna!

1. Se till att ha varvat ner innan du försöker sova

För att du ska kunna sova är det bra om du har ro i kroppen och det finns flera saker du kan göra för att varva ner efter en stressig dag. Ett alternativ är bland annat att läsa en bra bok, vilket gör dig trött eftersom hjärnan får arbeta. Om böcker inte råkar vara någonting för dig kan en mysig promenad eller ett varmt bad hjälpa dig att varva ned.

2. Undvik drycker som gör dig pigg

Någonting som du verkligen bör undvika innan du går och lägger dig är drycker som innehåller koffein eller socker. Detta stör sömnen och du kommer även ha svårare för att somna. Undvik därför dessa drycker under kvällstid och timmarna innan du går och lägger dig.

3. Lugn musik

En metod för att somna som fungerar för många människor är att lyssna på lugn musik innan du går och lägger dig. Om någonting i ditt liv gör att du känner oro, stress eller ångest kan lugnande musik vara till stor hjälp. Det kan få dig att släppa de jobbiga tankarna och äntligen få dig att slappna av.

4. Ha det mörkt och tyst i rummet

Om du har svårt för att somna så kan ett mörkt, svalt och tyst rum vara en väldigt god start. Gardiner eller en ögonmask kan hjälpa dig från oönskat ljusinsläpp. Om ljud stör dig i din sömn som exempelvis snarkningar, kan öronproppar vara ett bra alternativ för att kunna sova ostört.

5. Prova olika avslappningsövningar

Om det har varit en lång och händelserik dag kan det vara väldigt svårt att försöka slappna av och varva ned. Någonting som kan hjälpa är olika avslappningsövningar. Ett exempel på en avslappningsövning är att fokusera på en kroppsdel i taget och sedan spänna den i några sekunder för att sedan slappna av. Det är vanligast att man börjar med tårna och sedan jobbar man sig uppåt.

6. Djupandning

Om du ligger i sängen med ännu en sömnlös natt så kan det vara värt att ta till en metod som fokuserar på din andning. Genom att tänka på andningen kan du enklare komma ned i varv och det resulterar även i att du somnar snabbare.

Andningsövningar hjälper dig förutom att somna, även att du får en bättre sömn. Tänk på att ta väldigt djupa andetag och lyssna till din andning. Fokusera på hur du fyller dina lungor med luft och sedan släpper ut luften igen.

7. Tyngdtäcke

Ett tips till dig med sömnproblem är att använda ett tyngdtäcke. Tyngdtäcken ger ifrån sig en tyngd, omfamnar din kropp och ger dig samma känsla som om du skulle fått en lång kram. Det fungerar på samma sätt som närhet och beröring och frigör hormonet Oxytocin, som i sin tur gör att du känner dig lugn och harmonisk.

Nu har du tagit del av våra 7 bästa tips till att somna, vilken av dessa föredrar du?