Lifehacks på gymmet – Gör träningen mer effektiv!

Lifehacks på gymmet

Lifehacks på gymmet – Gymmar du, men känner att du behöver effektivisera tiden på gymmet samt de redskap och tillbehör som du har till din träning? Oavsett hur ofta du tränar eller vart din träningsnivå ligger, så kan vi alla hålla med om att det finns små saker vi kan göra i vår vardag för att göra våra träningspass smidigare.

Vi har inkluderat en blandning av lifehacks på gymmet och knep som kan göras på plats för att förbättra kvaliteten på ditt träningspass, men även saker som kan göras enkelt i hemmet och i förebyggande syfte! 

Få bort bakterier från handledslindor och knäskydd 

Om du använder knäskydd och handledslindor flitigt och ofta, kan maskintvätt skapa mer slit än man vill, speciellt om de måste tvättas efter varje användning.  

För att hålla dina handledslindor och knäskydd fräscha så kan du slänga in dem i frysen i ett par timmar. Detta återställer all doft och fryser även ned bakterier och är perfekt för dig som inte vill tvätta dem varje dag! 

Bevara din vattenflaska i frysen 

Tränar du ofta utomhus i värmen? Att dricka varmt vatten under ett träningspass är inte speciellt gott eller törstsläckande. Varmt och fuktigt väder kan ofta bidra till mer svett och törst och under varmare dagar kan det vara svårt att hålla vattenflaskan kall. 

Ett tips är att testa att lägga in din vattenflaska i frysen över natten. Du kommer att ha tillgång till kallt vatten som håller sig kylt under hela träningspasset och is som samtidigt smälter i det varma vädret. 

Spellista som timer  

Om du inte har en gym-spellista så är detta det perfekta tillfället att skapa en. Inkludera alla dina favoritlåtar samt musik med högt tempo som går att matcha ihop med din träning. Kanske vill du räkna minuter vid bänkpressen i takt till musiken eller kanske kör du magövningar mellan varje refräng?

Möjligheterna är många, och det kan vara kul att inkludera något kreativt i varje träningspass som gör att du kan hålla koll på tiden istället för att räkna själv.  

Få bort dålig lukt från skor 

Att försöka rengöra sina träningsskor från dålig lukt är lite svårare än att bara köra dem ett varv i tvättmaskinen. Många gånger kan de lukta svett och kännas ofräscha efter många träningspass, vilket är svårt att få bort även efter att du tvättat dem.  

För att få bort dåligt lukt från skor rekommenderar vi att stoppa in tepåsar i skorna. Stoppa in en tepåse i varje sko och låt det stå över natten. Du kan låta dem stå både inne och utomhus. Tepåsarna suger nämligen upp all odör och lämnar dina skor fräscht doftande igen! 

Lägg till vikter 

Om du utför en övning som exempelvis armhävningar eller springer på löpbandet, men känner att du saknar det där lilla extra till din övning, testa då att lägga till egen vikt för att göra det mer utmanande. 

I många fall rekommenderas en viktväst, vilket är ett perfekt redskap för en mer utmanande träning. Men viktvästar är i många fall inte speciellt prisvänliga och har man inte råd att investera i en så kan man göra en egen. 

Detta fungerar bäst med en ryggsäck som du kan lasta i med små vikter när du är på gymmet, och om du tränar hemma kan du använda samma knep men byta ut vikterna för fyllda vattenflaskor. Om du har stora 1,5 liters flaskor liggandes hemma, kan dessa enkelt fyllas upp med vatten och användas som extra vikt för att skapa motstånd under dina övningar och för att utmana dig själv. 

Vi hoppas att dessa lifehacks på gymmet kan göra din träning enklare, roligare och mer effektiv!